Beschrijving GR10 in de Centrale Pyreneeën

De Franse Pyreneeen zijn ongeveer 430 kilometer breed en bestaan uit de Pyrenees-Atlantiques, de Centrale Pyreneeen, de Pyrenees Ariegeoises en de Pyrenees Orientales.

GR10 atlantic

Uitzicht op de zee bij Hendaye

De Pyrenees-Atlantiques bestaan uit het Pays Basque, en de Bearn. Het stuk GR10 wat hier doorheenloopt is ca. 260 kilometer en begint in Hendaye en eindigt in Arrens.
Het deel GR10 wat door de Centrale Pyreneeen (Hautes Pyrenees en Haut Garonne) loopt begint in Arrens en eindigt in Fos. Het trajekt is ongeveer 220 kilometer lang.
De Pyrenees-Ariegeoise, of wel Ariege, behoort tot het domein van de Bergtoppers en de GR10 start in Fos en eindigt in Merens Les Vals. Het trajekt is ongeveer 225 kilometer lang.
Vanaf 2007 bieden we ondersteuning van Melles tot aan Goulier. Je kunt hierbij denken aan bagagevervoer gecombineerd met het regelen van accommodaties. Tevens bieden we 2 GR10 trektochten aan, de Tour de Pays Foix en de Tour de Couserans, waarbij we het bagagevervoer verzorgen en de accommodaties vastleggen. Tevens lopen we ieder jaar het GR10 stuk van Luchon naar Merens les Vals om te checken of er iets veranderd is.

Het laatste stuk, de Pyrenees Orientales, grenst aan de Middellandse zee en het GR10 traject is ca. 210 kilometer lang. Je start in Merens les Vals en je eindigt in Banyuls sur Mer.

Hieronder een beschrijving van de etappes zoals je ze zou kunnen lopen. We beginnen in het westen en lopen naar het oosten. Uiteraard mag iedereen gebruik maken van de beschrijvingen, maar je kunt je reis plannen in samenwerking met Bergtoppers.

Pyrenees Centrales

Dit is gelopen in september 2006.

Van Arrens Marsous (877 meter) naar refuge d’Illheau (1973 meter)
Centrale Pyreneeen

refuge Illheau

Arrens is een leuk plaatsje met de noodzakelijke winkels (bakker, slager, tabakkerie, supermarkt) en een mooi museum bij het gemeentehuis met opgezette dieren die je in de Pyreneeen kunt tegenkomen. Een bezoekje waard.
Om 10 uur vertrek ik en kom snel Engelsen tegen die ook in de gite gelapen heben. Zij reizen met een Engelse touroperator en doen ook individuele wandelingen. Later ontmoet ik ook 2 Nederlanders die met SNP reizen. Erg gezellig allemaal, maar ik loop wel verkeerd. Ik volg niet de GR10, maar neem de GRP. Uiteindelijk kom ik ook uit bij het meer (Lac d’Estaing), alleen je pakt nog even een colletje mee.
Vanaf het meer is het een heftig stukje klimmen.Het begint ook te regenen dus ik besluit mijn regenjas aan te trekken. Het pad is verder goed gemarkeerd en tegen 5 uur bereik ik de refuge.
De eigenaar is er niet, maar er is een soort stand-in. Hij is niet zo gastvrij maar uiteindelijk mag ik binnenkomen en krijg een bed. Bij de refuge ontmoet ik Bryan en 2 Belgen. We hebben een gezellige avond en wat later komen er nog 3 Franse vissers. Zij hadden gereserveerd op basis van half pension maar moesten de gerant toch aardig bewerken om ook nog eten te krijgen.
De volgende dag vertrekken we weer en ook de Belgen besluiten om niet langer gebruik te maken van deze gastvrije kot.

** De etappe van Arrens naar refuge d’Illheau duurt ca. 7 uur **

Van refuge d’Illheau (1973 meter) naar de gite in Grust (975 meter)

Rond een uur of 9 verlaat ik de gezellige refuge en neem afscheid van de 2 Belgen en Bryan. Het regent een beetje. Ook nu is de GR10 weer goed aangegeven. Al snel kom ik aan in Cauteret, een vrij grote plaats met een VVV en voldoende openbaar vervoer. Wel een verschil met de rust in de bergen. Ook hier vind je een Maison du Parc met meer informatie over de Pyreneeen.

GR10 Illheou

uitzicht van refuge ilheou

** De etappe van refuge d’Ilheau naar de gite in Cauteret duurt ca. 3 uur **

Het regent al behoorlijk maar ik besluit door te lopen naar Luz St. Sauveur. Het gaat echter steeds harder regenen en als ik bij Grust ben besluit ik te stoppen. Ik vind de gite en er wordt opengedaan door een klant, die me verteld dat ik waarschijnlijk wel kan overnachten hier. Ik doe wat kleren uit en er ontstaat een plasje op de grond. De eigenaresse komt al gauw en ik mag overnachten. Ik krijg een handdoek (want die van mij was doorweekt) en na een warme douche ben je weer een heel ander mens!

De etappe van refuge d’Illheau naar de gite in Grust duurt ca. 8 uur.

Van de gite in Grust (975 meter) naar Luz St. Sauveur (700 meter)

Rond kwart voor 8 verlaat ik de gite omdat ik om 9 uur in Luz wil zijn. De GR10 is wat lastig te vinden maar er zijn meerdere wegen naar Luz en met behulp van de kaart ben ik precies om 9 uur in Luz bij het VVV. Net zoals Cauteret is Luz ook een bronwater stadje met thermische baden. Je vind er verchillende sportwinkels, een zwembad, de Champion, je kunt er bungee jumpen van de Pont de Napoleon en er zijn meerdere busdiensten.

GR10 Baysellance

waterval na refuge Baysellance

** De etappe van Cauteret naar Luz St. Sauveur duurt ca. 5 uur **

Van Cauteret naar refuge de Baysellance (2651 meter)

Dit is een zeer pittige wandeling. Daarom is het raadzaam om al vroeg te vertrekken, vandaag moet je ca. 1800 meter klimmen. Je bereikt het hoogste punt van de GR10.

** De etappe van Cauteret naar de refuge duurt ca. 8 uur **

Van de refuge Baysellance (2651 meter) naar de Gavarnie (1365 meter)

Dit is een schitterende en relatief eenvoudige wandeling. Je kunt nog even een uitstapje maken naar de petit Vignemale of meteen de afdaling inzetten. Na ca. 5 uur lopen bereik je het dorpje Gavarnie maar je hebt meer tijd nodig om foto’s te nemen?

** De etappe van de refuge naar de Gavarnie duurt ca. 5 uur **

Van de Gavarnie (1365 meter) naar Luz St. Sauveur (700 meter)

Het VVV is gelukkig ook de plek waar de bussen vandaan vertrekken en er gaat nog een bus naar Gavarnie. Ik ben de enige passagier en voor 7 euro word ik naar Gavarnie gebracht. 40 minuten later kom ik daar aan en er blijkt veel sneeuw te liggen op ca. 2500 meter hoogte. Het klaart gelukkig een beetje op en ik ga de Cirque de Gavarnie bekijken.

GR10 Gavarnie

Cirque de Gavarnie

Het is inderdaad een mooie Cirque die in de zomer heel druk is. Ik neem mijn tijd en bekijk ook de meerdere souvenirwinkeltjes die hier aanwezig zijn. Gavarnie is het meest bekende dorp in de pyreneeen vanwege de Cirque en zijn 423 meter hoge waterval. Er zijn voldoende winkeltjes en accommodatie aanwezig. Vanuit hier is het ook mogelijk om een uitstapje te maken naar de beroemde Breche de Roland.
Aangezien het weer een beetje beter is geworden besluit ik via de GR10 terug te lopen. Er is namelijk een mogelijkheid om van Cauteret naar Gavarnie te lopen via de GR10 (refuge Baysellance) en vandaar verder naar Luz. Het is een beetje lastig om op de GR10 te komen maar als je er eenmaal bent is het verder goed aangegeven.
Onderweg kom ik nog een Fransman tegen die begonnen is aan de Middellandse zee en nu 21 dagen bezig is. Hij is gevallen, doorweekt en zoekt een warme slaapplaats. De gite waar ik ben langs gekomen is dicht wegens werkzaamheden wat ik hem ook vertel.
Rond een uur of 7 stop ik met lopen. Ik was van plan om in mijn tent te overnachten maar het gaat weer regenen. Ik vind een oude vervallen schuur waar ik overnacht. Ik slaap niet veel en hoor veel beesten, maar de schuur stort niet in.

Uiteindelijk verslaap ik mij nog en rond half negen ga ik op weg. Een half uur later ben ik al bij het power station en anderhalf uur later in St. Sauveur. Hier kom ik weer die fransman tegen. Hij mocht toch in de gite slapen en besloot om via de weg terug te lopen naar Luz. De sneeuwgrens lag op 2200 meter en hij wilde een col doen van 2700 meter vandaar.
Rond 11 uur ben ik weer in Luz. Het zwembad blijkt dicht te zijn, waar we met de kinderen wilden gaan zwemmen, maar naavraag bij het VVV leverde op dat er nog een zwembad is in St. Sauveur. Ik koop droge sokken in de champignon en even later ontmoet ik Bryan, die me op een lunch trakteert. We spreken ‘savonds af bij de gite waar ik met vrouw en kinderen slaap. Rond een uur of 3 komt Ireen met de kinderen. De kinderen vinden het prachtig in de gite en vermaken zich prima. ‘sAvonds drinken we een glaasje wijn en bellen Bryan. We spreken af voor de volgende ochtend.

** De etappe van de Gavarnie naar Luz duurt ca. 8 uur 30 **

Van Luz St. Sauveur (700 meter) naar cabane d’Ayges (2140 meter)
GR10 Tourmalet

Col de Tourmalet open

Bryan komt rond 10 uur en vertrekt even later. Wij gaan nog even de stad in waarna Ireen met de kinderen weer vertrekt.
Ik vertrek om kwart over 11 met eten voor 5 dagen wat Ireen had meegenomen. Na enige tijd blijkt de GR10 afgesloten te zijn wegens werkzaamheden, maar er is een omleiding via Viella, Viey en Sens. Een uurtje later neem ik mijn eerste pauze en haal daarna Bryan in. De “Lazy Walker” is een genieter pur sang en neemt per dag zo’n 100 foto’s. Om 2 uur ben ik in Bareges wat waarschijnlijk een kuuroord is voor oude vandalen. Ik kom namelijk meerdere oudere, maar wel fitte mensen tegen. Een wat oudere Franse dame die wat Nederlands spreekt roept me nog na “Vive la republiek”. Ik vraag me af wat Nederland nu weer gedaan heeft (weer nee gezegd tegen europe).

** De etappe van Luz naar Bareges duurt ca. 5 uur **

Net buiten Bareges zie je bordjes met de beroemde Col de Tourmalet.

GR10 nat park

nationaal park

Rond half 6 zie ik bordjes met Cabane de la Pegue 1 uur 30 en Cabane d’Ayges 2 uur 30. Mijn geplande overnachting is cabane de la Pegue. Helaas vind ik cabane de la Pegue helemaal niet dus loop ik door naar de volgende cabane. Het blijkt een prima cabane te zijn met paarden in de buurt. Het is ook een goed pad door een mooie vallei. Alleen erg mistig…….

De etappe van Luz naar Cabane d’Ayges duurt ca. 8 uur .

Van cabane d’Ayges (2140 meter) naar Vielle Aure (800 meter)

Om 8 uur vertrek ik en het is gelukkig mooi weer. De mist van gisteren is opgetroken en na een half uur zie ik een bordje met Col de Madamete en reserve de Neouivielle 0h45. Rond 9 uur op 2441 meter loop ik door wat sneeuw. Er ligt niet zo veel. In een nationaal park mag je geen tent opzetten, geen hond meenemen, geen vuur maken, geen afval achterlaten en niet fietsen. Om kwart over 9 ben ik bij het hoogste punt van de GR10 (tenzij je via refuge de Baysellance bent gekomen), de Col de Madamete op 2509 meter. Deze col is ook de grens met het nationale park Neouvielle. Een uurtje later ben je bij een meer met een speciale bivak plaats.
Vandaag is een hele mooie etappe met meerdere meren waar je langs komt,

GR10 cabane

vervallen cabane

het Lac d’Aamour, Lac d’Oredan en Lac d’Oule. Rond half een heb ik gegeten bij een refuge aan het meer (Lac de l’Oule). De refuge is helaas gesloten.

** De etappe van Bareges naar refuge de l’oule duurt ca. 8 uur **

Via de andere kant van het meer pak ik de GR10 weer op en kom nog langs een cabane die afgesloten is. Deze dag blijft het erg mooi, maar er wordt veel geklommen en gedaald. Rond half 7 kom ik aan op de camping in Bourdisp, dat is net buiten Vielle Aure, waar je als randonneur voor 5 euro kunt overnachten. In Vielle Aure vind je onder meer een VVV en een grote supermarkt.

De etappe van Cabane d’Ayges naar Vielle Aure duurt ca. 12 uur .

** De etappe van refuge de l’oule naar Vielle Aure duurt ca. 6 uur **

Van Vielle Aure (800 meter) naar Granges d’Astou (1139 meter)

Rond 8 uur ga ik weer op pad en hoop voor 12 uur in Loudenville te zijn om een brood te kopen. Gelukkig kom ik hier al om half 12 aan. Er is een VVV een supermarkt en nog wat andere winkeltjes. Een uur later kom ik aan in Germ waar ik ga lunchen met vers brood. Hier is een centre de montagne met zwembad die er prima uitziet. De auberge was wat minder gastvrij.

** De etappe Vielle Aure naar Germ duurt ca. 6 uur **

Een paar uur later kom ik bij een schitterende plek met een cabane, maar ik besluit door te lopen. Tijdens de klim van deze col kom ik mezelf tegen, maar na wat extra rustpauze overwin ik ook deze col. Ik meen een wolf of een beer te horen, maar navraag bij een herder leerde me dat het een mannetjes hert is geweest. Hier zie ik dus ook voor het eerst herten.
Als je deze col hebt overwonnen, de col de Couret d’Esquierry op 2131 meter, dan kom je terecht in het departement de Haute Garonne.
Rond kwart voor 7 kom ik aan bij de gite/auberge in Granges d’Astou. Ik krijg een mooie kamer met balkon toegewezen met nog 3 andere bedden. Iets later komen er 3 motorrijders die hier ook slapen. Aardige gasten, maar ik besluit het matras beneden te leggen wat zij dan weer zulle opruimen.

De etappe van Vielle Aure naar Granges d’Astou duurt ca. 11 uur .

Van Granges d’Astou (1139 meter) naar Luchon (620 meter)
gr10 espingo

refuge espingo

Om 8 uur ga ik de deur uit op weg naar Lac d’OO (1h15) en Lac d’espingo (2h45). Aan beide meren ligt een refuge waar je goed zou moeten kunnen vissen.

** De etappe van Germ naar refuge d’Espingo duurt ca. 8 uur **

Na 3 uur en 30 minuten lopen bereik ik de col. Je hebt een schitterend uitzicht en kunt in de verte de andere col zien die net iets hoger is. Deze bereik je na een uur lopen en daar zijn ook andere wandelaars. Dagjesmensen die met de auto, of met de kabelbaan naar SuperBagneres rijden. Hier besluit ik te lunchen.
Na de lunch ga ik op weg naar Superbagneres. Het skistation van Luchon. Er is alleen een souvenirwinkel open. Vanaf hier heb je nog een afdaling te gaan van zo’n 1200 meter. Er wordt nog gewerkt aan een schuur met behulp van een helikopter die spullen brengt.
Om 5 uur kom ik aan in Luchon. Luchon is de grootste bron water stad in de Pyreneeen, voorzien van alle mogelijke faciliteiten (VVV, casino, nachtclub, supermarkten, station, bank, hotels etc.

De etappe van Granges d’Astou naar Luchon duurt ca. 9 uur .

** De etappe van refuge d’Espingo naar Luchon duurt ca. 6 uur **

Dit is gelopen in 2005

Van Luchon (650 meter) naar Fos (544 meter)

GR10 Arthur

Arthur en de GR10

Dit is een lange etappe, maar je kunt hem ook in 2-en hakken en dan is het ideaal om mee te beginnen. Luchon is namelijk met het openbaar vervoer goed te bereiken.
Luchon is een vrij grote plaats waar je alles kunt kopen. Er rijdt nog een trein. Er is een buitensportzaak en een VVV.
De GR10 loopt aan de andere kant van het spoor waar je uitstapt. Via een tunneltje kun je onder het spoor door. Via de weg bereik je Luzet waarna je via een klein paadje gaat klimmen. Na ongeveer 2,5 uur lopen bereik je de gite de l’Artigue op ca. 1200 meter. Hier kun je prima overnachten op basis van half pension.

** De etappe van Luchon naar de gite d’Artigue duurt ca. 3 uur **

Vervolgens klim je verder en wordt het aardig klimmen, maar op zich te doen. Je komt bij een meertje (kan opgedroogd zijn) na ca. 2 uur klimmen. Hierachter is een cabane waar je ook kunt overnachten.
Na de cabane kom je al snel bij een waterbak waar je via de Cretes of een andere route naar Fos kunt lopen. Beide routes komen uiteindelijk weer samen, maar de Crete is makkelijker te vinden.
Na de Cretes maak je een afdaling naar rechts. Al snel kom je bij een hele speciale plaats vlak voor een meertje. De rotsen hebben hier een hele bijzondere vorm. Hierna is het nog een uur of 3 dalen naar Fos.
Fos is ook goet te bereiken met openbaar vervoer en je vind er onder meer een bakker en een slager.

De etappe van Luchon naar Fos duurt ongeveer 11 uur.